måndag 5 januari 2009

Vårkänsla

En liten vårkänsla försöker jag framkalla genom att köpa primulor, vårens budbärare nr 1.

Dessa två står på vardagsrumsbordet och doftar så gott.

Januari och februari månad är de värsta månaderna jag vet, så det gäller att bita ihop och stå ut.

För att liva upp mig ytterligare så skaffade jag penséfrön och pelargonfrön också. De ska sättas tidigt, redan nu i januari.

Fick syn på en kamelia också hos handelsträdgården och kunde förstås inte motstå att köpa en trots att den både är dyr och svår att få att överleva.

Men med två presentcheckar och gott mod så ska jag väl göra ett försök i alla fall.

Just nu står den i +8 grader i källaren under lysrör, senare ska den ställas ut i växthuset i +5 grader och under en lågenergilampa som lyser på kvällarna.

Jag har nog inte nån större förhoppning att de stora vit-rosa knopparna ska slå ut, de ramlar av om man vrider på växten. Men ändå, överlever den så kanske den kan komma i blom nästa år.

Lille Sangi inledde förmiddagen med att riva ner en liter mjölk som stod på köksbordet. Husse morrade och torkade upp det värsta.

På kvällen "hjälpte" han sin husse med matlagningen så husse utstötte nya morrningar och kom bärande på den lille hjälpredan för att matte skulle ta hand om honom. Husse vill tydligen inte ha hjälp i köket.

Inga kommentarer: