fredag 30 januari 2009

Att leta efter spik

Att leta upp en spik kan väl inte vara så svårt kan man tycka, helst inte i ett snickares hem. Men jo då, inte har jag hittat någon lämplig spik att hänga upp amplar i. Inte ens en olämplig.

Bara en massa skruv. Jag vill inte ha 10 cm långa skruv, inte 3 cm heller. Jag vill ha en lagom lång spik som jag kan hamra upp ovanför fönsterkarmen och hänga min ampel på.

Jag har letat i pappas gamla snickerilåda i köket, där hittade jag två elkontroller, eller vad de kan heta. Man använder dem till att kolla om el går fram, så mycket vet jag i alla fall.

Metallkrokar, tänger och allt vad det heter samt en jäkla massa skruv! Använde inte ens min gamle far spik?

Jag skulle hänga upp fyra amplar, jag har fått upp en. Den hängde jag upp på metallgrunkan som håller upp kornichen.

Vilket lustigt ord, kornich, det hör man inte varje dag. Inte visst jag hur det skulle stavas heller så jag fick kolla det via Google. Jag hade stavat det rätt.

Google, förresten, vilken otroligt bra uppfinning, där hittar man baske mig allting, åtminstone för det mesta. Jag har väl någon gång gått bet när jag letat efter nån speciell vildpelargon, men det är då enda gången.

Jag sitter bakom datorn varje fredag kväll när det är På Spåret på tv, måste ju kolla städerna de hamnar i, så jag kan svara på de svåra frågorna. "Du har väl igång datorn?" säger sambon. Han har börjat förstå hur bra det är med datorer och Google.

Men inte hjälper det med Google när jag inte hittar några spikar.

Svårt var det att knyta amplar när jag har två galna katter som vill hjälpa till. Sangi han försökte äta upp snöret som om det vore spagetti, så jag fick fiska ut det ur munnen på honom hela tiden.

Till slut fick jag smyga iväg och knyta ampeln i lönndom.

Jag har börjat fått så många sticklingar sedan jag klippte ner mina pelargoner i växthuset så jag har svårt för att få plats för allihopa. Kom på att jag har hoyor på fönsterkarmen i sovrummet och dem kan jag hänga upp i amplar så jag får plats för sticklingarna.

Pelargonen på bilden ovan, jo det är en pelargon, är en frösådd från P Inodorum. En ganska så trist pelargon men den är lätt att fröså, fast den här avkomman ser lite olika ut moderplantan.

Jag har börjat inse att jag måste försöka rensa ut de trista och svåra pelargonerna, jag har inte plats för dem allesammans. Och varför ödsla en massa tid på en pelargon som jag egentligen inte gillar? Så i sommar ska det bli räfs och rättarting för pelargonerna, de som inte håller måttet hamnar antingen i stora krukor utomhus eller direkt i rabatten.

Men nu börjar jag komma från ämnet, SPIK, dags att börja leta igen. Och nu sover de små liven så nu kanske det går att knyta några amplar till om jag har tur.

Tror du ja, så fort du kommer med ditt snöre så vaknar jag och hjälper dig!

Inga kommentarer: