onsdag 17 december 2008

Göra egna julkort

Jag har hållit på att göra egna julkort i två dagar, minst. Men igår kväll fick jag iväg dem.

Först skullejag leta upp foton som är tillräckligt bra. En med katter och en utan.

Sen skulle jag försöka få till en text som ligger på rätt ställe på kortet, det är nu det börjar krångla.

Jag har använt mig av minst tre fotoprogram, nej förresten, fyra är det, nej minsann fem var det nog. Tror jag var inne i nästan alla program jag har på datorn.



Jag började med Fotostation där jag kollar vilka kort som är tillräckligt bra för att använda.

Sen går jag in med dessa utvalda kort i Paint Shop Pro och redigerar dem, Sangi (på bilden) var mörkare från början så då fick jag hålla på en evig tid med att få bilden ljusare. Om jag använde det automatiska läget så blev Sangi nästan vit. Eftersom jag inte kan programmet speciellt bra, jag lär mig eftersom jag knappar runt, så tar det låååång tid. Till slut upptäckte jag att man kunde göra bilden ljusare på ett annat sätt och då blev det bättre.

Sen skall jag ju ha med en julhälsning. På Sangis kort så är bakgrunden ganska gyttrig så texten var svår att få tydlig.

Då försökte jag med en pratbubbla, men innan dess så var jag tvungen att gå in i MGI Photosuit (programmet följde med min första kamera) och för att kunna göra pratbubblor måste jag leta upp cd-skivan.

När jag väl letat upp cd-skivan och fått dit pratbubblan så ska ju texten skrivas in. Och som sagt, jag är inte så bra på finesserna så det tog sin tid. Både att få texten rätt i rutan och färgen röd.

När jag till slut hade lyckats så hade jag naturligtvis stavat FEL! Attans!

Och när äntligen bilden och texten var bra , ja då ska ju fotot skrivas ut, i mitt fall på små 10x13 cm kort. Och vad gör då skrivareländet, jo beskär bilden så att texten inte kommer med.

Efter ca 10 försök så lyckades jag, jippi!

Dag 2 gav jag mig på att försöka göra texten lite roligare, med skuggor och allt vad det heter. I programmet Photoshop, som jag inte heller kan, utan provar mig fram. Men efter en hel del försök så fick jag till även denna text. Som naturligtvis skrevs ut beskuren.

För att kunna skriva ut i rätt format fick jag leta upp Visningsprogram för bilder och fax att öppna bilden i, vet inte varför de andra krånglade men detta fungerade.

Så efter många timmar vid datorn så fick jag till slut ihop 20 kort.

På kvällen dag 2 kom jag på att ingetdera av korten passade Sickans uppfödare. Det skulle ju naturligtvis vara ett foto av Sickan på kortet jag skulle skicka till henne. Så jag öppnade ett foto av Sickan i Paint Shop Pro, skrev en julhälsning direkt över hela bilden och det blev PERFEKT, snacka om tur. Jag som hade kämpat så med de andra. Till och med utskriften gick som en dans.

Men sen visade det sig att jag inte hade hennes sista adress, så jag letade upp en tjej med samma namn som bodde på samma ort som hon bodde på sist, nu är det bara att hoppas kortet kommer fram också.




2 kommentarer:

mooch sa...

Vilka äventyr! Jag började undra från början varför du inte gjorde allt i Photoshop om du har det. När du lär dig programmet lite bättre så kommer du märka att det är busenkelt att ändra färger, lägga till skuggor, lägga till text och få bilden att bli i rätt storlek innan du skriver ut. Men som sagt, övning ger färdighet. Ett tips är att gå in i Photoshop och börja läsa om "lager" (eller layers om du har den engelska versionen). Där står mycket om vad du kan lägga till och göra (utan att förstöra orginalbilden, tjoho) och ändå få ett riktigt kanonresultat.

Tyckte du lyckades bra ändå men det är ju alltid skönt om det kan gå enklare!!

Pius sa...

Hej, kattkompis:-)Varför göra det enkelt för sig när man som jag kan krångla till det ordentligt och använda alla program samtidigt:-D

Måste erkänna att jag har både övningsskivor och bok om Photoshop, men avskyr att läsa mig till saker. Jag knappar och knappar tills det blir som jag vill, fast då har jag ofta glömt hur jag gjorde, he he.