fredag 19 december 2008

Ögonmått

Alltså, det är nog bra att ha ett ögonmått till hands ibland, men ännu bättre är det att använda en tumstock, linjal eller dylikt.

Vi hade beställt en spis, en med induktion, som skulle vara såååå bra.

Gubben min, snickare till yrket, hade sagt att joooodåååå, den passar, det är 60-mått.

Dum som jag är så litar jag naturligtvis på honom, fast jag efter snart 30 år borde ha begripit bättre. Men man ska ju lita på sin man;-)

Spisen vi beställde var 59 cm och utrymmet var 60 cm, men, utrymmet är inte 60 överallt, det skjuter liksom ut lite vid sockeln och vid diskbänken, för att inte tala om vid kaklet.

Jag kunde inte låta bli att skratta när elektrikern försökte köra in spisen på dess plats. Hm, tyckte han, hade min gubbe verkligen mätt. Nja, sa jag, han använde nog ögonmåttet.

Så nu står det en spis mitt på golvet i vårt mikroskopiska kök och lite jobb väntar min gubbe när han kommer hem. Förhoppningsvis går spisen in om sista raden kakelplattor tas bort. Annars så får han min själ bygga om diskplatsen som förresten är alldeles för låg.

Inga kommentarer: