lördag 20 december 2008

Drömtårta med kattunge och sambo

Jag vet inte vem som är värst egentligen, kattungen eller sambon.

Drömtårta, vilken mardröm! Inte visste jag att det var så jobbigt att baka en sån. Jag som klarat av två omgångar pepparkaksbak och en jättedeg lussekatter, fluffiga som moln. Men drömtårtan var ruggig att baka.

Själva vispandet av ägg, socker, bakpulver, potatismjöl gick helt ok. Förutom att sambon inte förstod varför jag prompt ville ha 1 dl måttet och inte 5 dl. Det går ju mycket bättre med 5 dl, tyckte han. Suck!

Men sen när drömkakan skulle vältas över på sockrat papper och för att inte tala om när bakpapperet skulle dras bort det var då problemet började. Fanstyget satt ju fast i papperet och när jag försökte dra bort papperet så följde kakan med. Kom på att man kunde pensla med vatten på papperet och det funkade, toppen.

Sen skulle en massa smör och florsocker blandas, men var tusan var florsockret? Jag gick igenom skafferiet femtielva gånger, inget florsocker. Började fundera på om Coop fortfarande var öppet, var på väg till datorn för att kolla deras öppettider när jag får syn på ett paket som precis ser ut om ett bitsocker paket men det stod Florsocker på det. Tack o lov, jag hade ett helt nytt paket precis som jag hade för mig.

Men att blanda smör och florsocker med en el-visp var sannerligen inte lätt. Florsocker for överallt i köket, smöret fastnade i visparna som tjöt av överbelastning. Sangi, kattungen, försökte äta upp kakan som låg på svalning. Bar ut honom i hallen. Fortsatte vispa, el-vispen tjöt, smöret skvätte ur bunken. Kattungen satt på kakan. Bar ut honom i hallen, gav honom en leksak. Fortsatte vispa smörkrämen, var sjutton var vaniljsockret? Letade efter det en stund, hittade det till slut. Fortsatte vispa smörsörjan som så smått började lossna från vispen.

Krafsade ur smörkrämen från visparna, klickade ut krämen på kakan, försökte smeta ut krämen, kakan fastnade på kniven!!! Ett stort hål i kakan, hjälp! Bar ut kattungen i hallen, stängde dörren Tryckte ut kakan/krämen i hålet. Fortsatte smeta ut krämen, inte så mycket kaka lossnade. Efter många svordomar fick jag ut krämen något så närt, fast det lär bli väldigt mycket kräm på vissa ställen och desto mindre kaka.

Däremot gick det lätt att rulla ihop kakan med smöret, så lätt att jag blev förvånad. Nu ligger drömtårtan i tryggt förvar i frysen.

Sangi blev insläppt igen och fortsatte bråka med middagen och åkte ut i hallen på nytt.

Sambon fick ordning på de råstekta potatisarna och värmde på rostbiffen som blev grön på vissa delar, undrar varför?

Spisen funkar som den skall och Sangi klättrar runt på sin matte och husse har lagt sig.

Friden börjar lägga sig.

På tisdag ska sambon ta ledigt och vi ska tillverka klenäter.

Inga kommentarer: