tisdag 10 februari 2009

TV-program att skämmas över

Igår kväll råkade jag titta på TV 1, mitt i en dokumentär om diplomater i Sverige, programmet hette visst Diplomaterna.

Men vilka knasbollar, jag satt och våndades och skämdes när jag såg dem i aktion. De skulle ta hand om en delegation från Namibia inklusive deras president.

En av de svenska diplomaterna var verkligen ett avskräckande exempel, han drog sig inte för att skälla ut en av det andra landets diplomater eftersom hon hade krävt poliseskort i samband med någon fest.

Speakerrösten berättade vad som hade hänt och hur upprörd den här svenske diplomaten var. Men ändå, även om man blir irriterad och arg så beter man sig inte så som han gjorde. Hon fick inte öppna munnen utan han bara stod pladdrade om att nej och åter nej det blev ingen poliseskort.

Sen fortsatte han göra bort sig genom att kommentera det hela med att "där satte vi minsann ner foten". Småberusade verkade de dessutom vara.

Vid en annan sekvens satt han och sov i en tjusig soffa, vid en konferens blundade han (eller om han sov) och i en buss pratade han illa om samma dam som tidigare var inblandad i bråket.

Fy vad jag tyckte han var gräslig, så uppför man sig bara inte och han ska vara diplomat. Usch vad jag led och tyckte det var förfärligt pinsamt.

Så det programmet tänker jag då inte titta på i fortsättningen.

Ett tv-program vi fastnat för, gubben min och jag, är Stargate Atlantis i TV 6. Vi sitter som klistrade varje dag klockan 17.00. Att vi skulle bli så förtjusta i science fiction det trodde jag aldrig. Men där sitter vi och tittar på alla omöjliga prylar och händelser som utspelas, vi måste ha bra fantasi.

På kattfronten är det idag lugnt. Lille Sangi hade bara gått upp 1 hg, så idag vägde han 3,8 kg och det räcker gott och väl, han är ju bara 24 veckor.

Sickan kom och skrämde mig förut. Jag hörde ett jämmerligt jamande nerifrån, efter en stund såg jag henne komma in i datarummet där jag satt och knappade, med något konstigt i munnen. Jag sprang upp från datastolen och tänkte att nu har det fastnat något i halsen på henne. Men det var bara en bit kyckling som hon tydligen skulle komma och visa matte att hon minsann hittat. Ja de är lustiga de små liven.

Nu har Sangi börjat få gå ner i källaren och han tycker det är så roligt. En massa nya grejer att undersöka, lite kul leksaker som han hittar t ex en bit tvättlina att tugga och kasta runt. Men han kommer alltid när jag ropar på honom, matte är tydligen bäst än så länge. Och så har han ju sin övervakare Hopi med sig när han är på strövtåg där nere i källaren.

Idag har solen lyst på oss en stund men tyvärr alldeles för kort stund. Dessutom ska det visst komma snö från Frankrike lovade meteorologen på radion.

Inga kommentarer: