måndag 14 september 2015

Sangi ramlar nerför trappen



Här är trappen som Sangi trillade nerför, igår.

Han hade legat på pidestalen (som syns på bilden) 
sedan hördes ett förfärligt brak innan han själv blev 
synlig när han kutade förbi oss som satt och åt frukost.

Han skakade våldsamt på huvudet innan han lade sig på
rumsmattan.

Husse och jag rusade naturligtvis upp och undrade
vad som hade hänt.

Att han hade ramlat nerför trappen förstod vi ganska snart.

Det var husse som hade sett Sangi ligga på
pidestalen. Sangi brukar sitta där och sen hoppa
ner på husses axel och på så sätt få skjuts ner.

Men igår missade han "hissen ner" och låg istället
kvar på pidestalen.

Tills vi hörde honom dundra nerför trappen.

Han låg en lång stund på golvet och försökte återhämta sig.

Själv ringde jag distriktsveterinären, som alltid har jour.

Jag berättade vad som hänt och bad om råd.

Blödning, brutet, smärta, var det som veterinären kunde
hjälpa till med. Men annars var det bara att avvakta och 
återkomma till veterinären om något av det jag fick reda på
uppstod efter jag känt igenom hans kropp.

När jag pratat klart med veterinären som lugnat mig lite, hon
hörde nog att det var en hysterisk matte hon talade med.

Gick Sangi sakta iväg och hoppade upp i sin fåtölj, lite vingligt men
upp och lade sig kom han.

Puhh tänkte jag, inget ben brutet. Som för 4 år sedan när han
ramlade nerför källartrappen och bröt benet.

Sen sov han en bra stund.

När jag var utomhus såg jag honom haltande
gå ut på verandan (som är instängslad) men vid gott mod.

Sen fick han lite mat som han åt upp i rask takt.

Sedan blev han bättre och bättre ju längre tiden gick.
På kvällen när jag skulle laga mat och han och Hercules
blivit utestängda var han som vanligt.

Och förstås fick de fläskfilé som de älskar.


I morse låg Sangi i famnen på Hercules som tittar strängt på mig.

Hercules är inte alls så vild som Sangi utan mer försiktig.
Vilket jag är glad för nu när Hercules börjar väga7,5 kg och inte
behöver ramla nerför trappen han också.







1 kommentar:

Dui och Deco sa...

Vilken upplevelse. Skönt att det verkar ha gått bra! Så fin bild! Nosbuffar