tisdag 6 januari 2015

Trettondedag Jul

Är en kristen högtid som infaller på den trettonde dagen i julhögtiden, det vill säga den 6 januari och är i Sverige en allmän helgdag. Trettondedagen firas bland kristna till åminnelse av uppenbarelsen av Jesus som Guds son genom hans födelse, genom hans Kristi dop och genom hans första underverk.
(Från Wikipedia)



Solen sken och det var nollgradigt, som gjort för en promenad.

Kosan styrdes mot DBW:s Trädgård, alltid lika kul att se om det
finns några vårtecken.


Här är en magnolia till höger, alltid lika fin.


Och jippie, snödroppar. 

Vilken lycka!



Och en vinterjasmin.

Hopp om våren finns, nu gäller det bara att vänta.



En liten kisse fick syn på oss och höll oss
sällskap ett tag.

Kan tänka mig att den var i 5-månaders ålder.

Det ligger många gamla villor i närheten så den
har en fin "trädgård" att tassa i.


Utanför, vid strandpromenaden vid Kruttornet
fick jag syn på lite fåglar, men jag har som
vanligt ingen aning om vad de heter.

Har rådfrågat min fågelskådande kamrat som 
har sagt att de heter följande.



Knipa, hona


Knipa, hanne


Storskrake, hona




Vad är detta?

(Och varför finns det ingen skylt?)

När jag letat lite runt på nätet, hittade jag denna sida
som har en jättefin bild på när skapelsen brann till.

http://www.lokattakeramik.se/links 



Kruttornet.



Inga kommentarer: