onsdag 9 april 2014

Min blommande orkidé

Jag tror det var för ett år sedan jag fick en orkidé som aldrig
hade blommat.

Personen som gav mig den trilskande brudorkidén upplyste mig
om att hon haft den länge men att den alltid hade tappat knopparna
och att hon aldrig hade sett den blomma.

Hon hade många orkidéer och var mycket förtjust i dem.

Hon skötte om sina exemplariskt, varje  måndag på arbetsplatsen
vi var på, så satte hon dem i vatten och lät dem stå någon timme.

Den hon gav mig att vårda blev behandlad likadan.

Och efter några veckor satte den knopp.

Eftersom hon hade beskrivit orkidén som helt hopplös, så
vattnade jag den ännu mer och en dag så slog den ut den
första knoppen.


Efter det så slog alla knopparna ut en efter en, det var
flera veckor sen.

Väldigt stolt över min bedrift blev jag idag tillsagd att ta
hem den eftersom jag fått den, menade hon.

Så bästa med att arbeta, gratis, under två år, var denna lila skönhet.



Inga kommentarer: