torsdag 12 januari 2012

Oskyldigt anklagad


Hercules berättar

Min matte är inte klok!

Jag hoppade som vanligt upp i hennes famn när hon satt
framför den där datorn hon jämt sitter och knapprar på.

Det är så varmt och gosigt och matte har oftast en tjock
tröja på sig som är jättevarm. Där lade jag mig till rätta
för att få en liten nappis.

Då började hon vädra som grannens hundar gör.

Vad är det som stinker? Sa hon ilsket och tittade på mig.

Sen fortsatte hon att nosa på mig. Till och med i min
rumpa var hon och nosa.

Mycket obehagligt, tycker jag.

Konstigt, sa hon sen, du luktar ju inget.

Precis som om jag brukar det, tänkte jag.

Sen fortsatte hon sniffa ut i luften. Plötsligt fräste hon.

Men va f-n! Matte svorde faktiskt.

Det är ju min kofta som stinker, sa matte.

Nä, inte min dyra Gudrun-kofta, fortsatte hon mumla.
Den som jag aldrig tvättat för den var så himla dyr.

Sen gick hon ner i källaren med koftan en bit framför sig.
Nu håller hon tummarna för att den inte ska bli förstörd i tvätten.

Där fick hon!
Anklaga mig för att stinka!

4 kommentarer:

trädgårdsdrömmar sa...

Oj oj stackars dej.Bli anklagad för att lukta illa är inte kul.Tur att hon kom underfund med vad det var som osade Skunk.Kram.

Dui och Deco sa...

Hmm värt att tänka på innan börjar anklaga katten..nosbuff

Eva sa...

Men vad har gjort att koftan luktar??? Har du varit där Hercules?

Pius sa...

Jag tror jag kom åt något när jag var utomhus, något ställe där nån annan katt varit och skvätt.

Jag trodde först det var Hercules som blivit könsmogen men han luktade ingenting. Så jag anklagade den stackaren i onödan.

Koftan klarade tvätten.
Pius