lördag 3 november 2012

Alla helgons dag

Dagen då vi tänder ljus för våra döda.


Follingbo kyrka

En kyrka uppförd på 1200-talet
och
ombyggd flera gånger.


Här har jag min farbror.
En man som gillade färgstarka kläder och
så tyckte han om katter och blommor, förstås. 


Stället är alldeles platt och utsikten är vid.


Norra Kyrkogården i Visby med Allhelgonakapellet
kyrkogården invigdes 1916 och kapellet 1967

För mig som har bott i närheten av Skogskyrkogården i Stockholm,
tycker jag den här kyrkogården påminner mycket om den.


Mina föräldrars grav.
Stenen är av kalksten och mycket knölig så texten syns inte.


Östra kyrkogården invigd 1830
med
Östra gravkapellet, invigd 1870


 Min dagmamma, tant Kajsa och hennes man
ligger här.

En kvinna som lärde mig mycket när jag var liten


En vacker liten kyrkogård med många träd.


Södra kyrkogården
invigdes 1870

Södra- och Östra kyrkogårdarna ser nästan
ut som de hör ihop, det är bara en väg som delar de två.


Här vilar min trädgårdsmentor fröken Eriksson.

Hon ägde mitt hus före mina föräldrar och jag minns
hur hon på somrarna rensade rabatter och höll på i
trädgården. Iklädd vitt förkläde över den långa kjolen.

Aldrig låg hon som jag, högröd och kravlande i rabatterna.
Alltid välputsad och sval hade hon en total kontroll
över trädgården. 

Hon får nog många skratt om hon ser  mig
om somrarna.


Töisen Ida, Rambo och Sickan

Katternas gravplats i trädgården måste ju också
dekoreras med ljus. Här åkte jullyktorna fram och
lyser upp mörkret.

1 kommentar:

Eva sa...

Du fotar så underbara kort och i helgen har vi oc´kså tänkt på våra kära..